Autokomisy | Car-Audio, głośniki

głośnik FSO Polonez

Montaż głośników 165mm Polonez w drzwi i wysokotnowe w słupki

      Fabryczne głośniki montowane w polonezie mają rozmiar 100mm są to praktycznie głośniki średniotonowe chcąc uzyskać lepszy dzwięk (lepszy bas) warto zainstalować większe przetworniki o ile 130mm głośniki można jeszcze zmieścić w oryginalnych maskownicach to głośniki 165mm wymagają już wykonania paneli z MDFu (szkoda psuć ich dzwięku jakimiś plastikowymi podkładkami).


polonez6.jpg

Wykonanie paneli rozpoczynamy od wycięcia panela za pomocą wyrzynarki z płyty MDF.

polonez7.jpgPo jego wycięciu przystawiamy go do poszycia drzwi i zaznaczamy dwa dolne otwory (ołówkiem od wewnątrz drzwi, są to fabryczne wolne otwory).
polonez8.jpgNastępnie wiercimy zaznaczone otwory o średnicy 6mm w panelu.
polonez10.jpgWycięty otwór w panelu na kosz głośnika.
polonez11.jpgPrzykręcamy go do blachy dwoma śrubami i wiercimy pozostałe dwa otwory w najbardziej płaskich miejscach (takich miejscach by można było później z tyłu nałożyć wygodnie nakrętki i by nie przeszkadzały w przykręceniu głośnika, dlatego warto wcześniej zaznaczyć ewentualnie wyciąć otwór na kosz głośnika).
polonez2.jpgPowiercone otwory mocujące panel i wycięta blacha.
polonez12.jpgNastępnie decydujemy czy śruby będą widoczne czy schowane pod materiałem jeżeli schowane to frezujemy frezem lub wiertłem zagłębienia pod łby śrub.
polonez14.jpgSruba przymierzamy do podfrezowanego otworu.
polonez20.jpgPrzystawiamy panel do tapicerki, wiercimy dodatkowe dwa otwory na śruby (otwory na dolne śruby są już w tapicerce) i zaznaczamy oraz powiększamy otwór na głośnik.
Panel z tapicerką zakładamy na drzwi i na blasze zaznaczamy miejsca cięcia blachy tak by kosz głośnika wszedł swobodnie, wycinamy blachę (szlifierką lub wyrzynarką warto wnętrze drzwi wypełnić jakąś szmatą tak by w poszyciu drzwiowym nie zostały opiłki).
polonez13.jpgPrzed oklejeniem panela trzeba go zaimpregnować jakimś lakierem, następnie wstawiamy śruby (z łbem półkolistym samozakleszczające) i oklejamy panel włókniną lub skajem a po wyschnięciu kleju wycinamy materiał w miejscu głośnika.
polonez17.jpgZdjęcie obok przedstawia oklejony i zaimpregnowany panel od strony śrub mocujących.
polonez16.jpgMając gotowy panel można przystąpić do wytłumienia drzwi. (auto było wcześniej częściowo wytłumione, więc na poprzednich zdjęciach widoczne są naklejone maty bitumiczne). Jeśli nie będziemy wytłumiać to warta przynajmniej zastąpić oryginalne folie pianką (taką jak pod panele podłogowe), gdyż folia wpadając w rezonans psuje dźwięk.

Wytłumienie drzwi - polonez


Wytłumienie drzwi ma dwa główne cele. Pierwszy to zapewnienie głośnikom odpowiedniej komory akustycznej w drzwiach, drugi to wytłumienie rezonansów blach, cięgieł, tapicerki itp.
Pierwszy cel realizujemy przez uszczelnienie wewnętrznego poszycia drzwiowego matami bitumicznymi, tj. zaklejenie otworów technologicznych.
Drugi cel polega na wyklejenie matami poszycia zewnętrznego oraz umocowania wiązek przewodów cięgieł plastików itp.
Według mnie pierwszy cel jest ważniejszy, gdyż wpłynie bezpośrednio na dźwięk (szczególnie bas) oraz zamykając energię tylniej strony membrany w drzwiach zapobiega drganiom tapicerki, przez co częściowo spełnia i drugi cel.

pol_wyt3.jpg

Wytłumienie rozpoczynamy od demontażu tapicerki i zmycia brudu i konserwacji w miejscach naklejania mat (przy użyciu pędzla i benzyny ekstrakcyjnej i szmatki - ta operacja została tutaj pominięta z racji wcześniejszego częściowego wytłumienia). Na blachy zewnętrzne naklejamy kawałki mat jak na zdjęciach.

pol_wyt1.jpg

Szczególnie ważna jest mata bezpośrednio za głośnikiem. I na największych powierzchniach blach, które mają największą tendencję do drgań. Powierzchnia blach pod maty musi być odtłuszczona a maty przy naklejaniu warto podgrzać suszarką (np. do włosów lub opalarką).

Warto też solidnie umocować plastiki na górze drzwi, bo mają tendencję do drgań.

polonez1.jpgGórną plastikową listwę można osadzić na piance do osadzania okien, gdyż fabryczne jest ona nitowana a z czasem plastik pęka powodując jej uciążliwie brzęczenie przy mocniejszym basie.
polonez3.jpgPiankowanie najlepiej przeprowadzić pistoletem lub mocno przewężoną rurką z puszki ze względu na możliwość precyzyjnego dawkowania pianki.
polonez4.jpg

Przed zaschnięciem pianki robimy brzegiem klucza oczkowego rowek na tapicerkę (można to zrobić po zaschnięciu pianki nożem ale będzie więcej roboty). Pod długie cięgło do klamki (wewnątrz drzwi) wstawiamy kawałek gąbki na taśmie dwustronnej. W podobny sposób postępujemy z kołkiem blokującym drzwi przed otwarciem z zewnątrz. Ma to na celu zapobiec drganiom tych cięgieł.

Kiedy już wszystko wewnątrz drzwi mamy wykonane możemy przystąpić do zaklejania otworów technologicznych matą.

pol_wyt2.jpgW największym otworze należy wstawić płaskownik z paska blachy aluminiowej (lub stalowej ocynkowanej, itp.), który zapobiegnie zapadaniu się maty.
pol_wyt4.jpgWarto przed zaklejeniem otworów technologicznych przejrzeć mechanizmy wewnątrz drzwi (przesmarować zamek, sprawdzić stan gumek na siłowniku centralnego zamka, ewentualnie podnośnika szyb, itp.), by za chwile nie trzeba było odklejać mat. Następnie zaklejamy wszystkie większe otwory jak na zdjęciach.
pol_wyt6.jpgEfekt końcowy wytłumienia
pol_wyt8.jpgPrzed założeniem tapicerki warto nakleić na nią kawałek włókniny w miejscu korbki szyby (lub zaślepki), bo w tym miejscu trzymana jest tylko przez zatrzaski i ma tendencję do stukania o blachę (pozostała część tapicerki jest solidnie dociskana przez śruby schowka i podłokietnika).

Montaż panela MDF i głośników midbasowych

polonez19.jpgMontaż kończymy zakłądając tapicerkę zaś sam panel przykręcamy 4 nakrętkami z podkładkami przez otwór głośnika. Z powodu trudnego dostępu do dolnych śrub jest to dość uciążliwa robota, szczególnie gdy nie ma się pod ręką małej grzechotki.
Jednak taki sposób montażu panela zapewnia idealną stabilność (sztywność) zarówno tapicerki jak i głośnika co daje bardzo dobrą odpowiedz impulsową głośnika jest ona nieporównywalnie lepsza niż w panelach skrzynkowych MDF przykręcanych wkrętami do blachy. (gdyż sruba zapewni znacznie większą siłę docisku panela i tapicerki do blachy).
Jest to szczególnie zauważalne na basie jest on krótki i dynamiczny, większość osób które słuchały tego zestawu szukało subwoofera a kiedy go nie znalazło pytało o wzmacniacz (a głośniki zasilane były ze zwykłego radia CD).

polonez22.jpg

Efekt końcowy montażu panela z głośnikiem 165mm w drzwi.

Montaż głośników wysokotonowych Polonez w słupki

polon1.jpg

Ze względu na fakt, że słupki w Polonezie mają pochylenie na zewnątrz auta (w stronę przedniej szyby), oraz dołem rozchodzą się na zewnątrz, montaż głośników w sposób pokazany na pierwszym zdjęciu jest mało efektowny pod względem dźwięku, gdyż przy takim montażu głośniki skierowane są na siebie i nieco na dół (Mimo pochylenia podstawek mocujących głośniki). By poprawić scenę dźwiękową proponuję zamontowanie głośników w słupkach na pewnej wysokości i skierować je nieco w stronę wnętrza auta.

polon2.jpgW tym celu demontujemy słupek i w odległości 11cm od dolnego otworu (mocującego słupek) wiercimy nowy otwór o średnicy takiej, by wszedł tam głośnik wysokotonowy (w przypadku moich głośników PG298 było to 40mm) przy użyciu otwornicy. Wiercić otwór należy na małych obrotach nie dociskając prawie wiertarki, by nie połamać słupka.
polon4.jpgNastępnie przymierzamy podstawkę głośnika wysokotonowego do otworu starając się skierować głośnik w stronę słuchacza (w razie potrzeby powiększamy otwór pilnikiem).
polon3.jpgMożna wstępnie przy ustawianiu zgrzać go przy użyciu lutownicy do słupka, co ułatwi przymierzanie go w samochodzie (nie będzie wypadał). Gdy go już ustawimy zalewamy podstawkę głośnika od tyłu klejem.
polon5.jpgGłośniki montujemy w wklejonych podstawkach przez dociśnięcie jego w odpowiednim położeniu i przekręceniu (w zależności od typu głośnika w tym przypadku PG298). Przewody przedłużamy doprowadzając do zwrotnicy lub radia.
polon6.jpgNastępnie przykręcamy słupek na swoje miejsce. Głośniki należy podłączyć zachowując odpowiednią polaryzację w stosunku do głośników niskośredniotonowych znajdujących się w drzwiach.
polon7.jpgEfekt końcowy widoczny jest na zdjęciu obok. System składa się z:
niskośredniotonowego głośnika GMS760
wysokontonowego PG298
i zwrotnicy ZW2060

Polecamy

Forum

Reklama
Tuning Optyczny | Tuning zewnętrzny | Car-Audio | Tuning Optyczny | Tuning zewnętrzny | Tuning Car Audio
Windows | kredyt hipoteczny | vans, jansport

copyright © Audiotuning.pl